1/2 Juta Peminjam PTPTN Tak Pernah Bayar Walau Satu Sen Pun

Posted on

Nyaris 1/2 juta peminjam dana Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) masih tetap belum juga sempat membayar walaupun satu sen juga dari pada beberapa RM 2. 79 bilion yang dipinjam.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Idris Juiceoh berkata, beberapa RM 6. 84 bilion sudah dipinjam, seramai 410, 500 peminjam masih tetap tidak berhasil memulakan sebarang pembayaran.

Beliau dalam jawapan bertulisnya berkata, kerajaan sepatutnya mengutip sejumlah RM 18. 97 bilion tetapi cuma sejumlah RM 12. 13 bilion sahaja yang berjaya diambil sampai 30 September.

”Daripada jumlah RM 6. 84 bilion itu, RM 2. 79 bilion yaitu jumlah dari pada mereka yang masih tetap belum juga membayar walaupun satu sen juga, pada saat RM 4. 05 bilion sekali lagi yaitu mereka yang masih tetap membayar, tetapi jumlah bayaran tidak mengikut jumlah ansuran yang diputuskan.

”Daripada beberapa 410, 500 peminjam yang masih tetap belum juga buat pembayaran, 355, 272 peminjam yaitu Bumiputera yang melibatkan utang sejumlah RM 2. 44 bilion, pada saat 55, 228 peminjam sekali lagi yaitu bukanlah Bumiputera dengan jumlah utang sejumlah RM 0. 35 bilion”, tuturnya sekali lagi dalam jawapan bertulis bertarikh 8 November.

Jawapan bertulis itu di keluarkan untuk menjawab soalan yang diserahkan oleh seseorang Pakar Parlimen DAP, Er Teck Hwa, yang bertanyakan pada Menteri Pengajian Tinggi tentang jumlah peminjam yang telah melangsaikan utang, membayar separuh dari pada utang atau tidak berhasil membayar utang PTPTN itu.

Lebih Datuk Seri Idris sekali lagi, sejak PTPTN ditubuhkan, seramai 1, 900, 743 peminjam sudahpun bergraduasi dari pada universiti hingga 30 September.

”Daripada jumlah keseluruhnya RM 12. 13 bilion yang telah dibayar, RM 6. 55 bilion diambil dari pada 970, 330 peminjam Bumiputera, pada saat RM 5. 58 bilion sekali lagi diambil dari pada 519, 913 peminjam bukanlah Bumiputera. ”

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak saat membentangkan Bajet 2018 bln. lantas menginformasikan bahawa diskaun sejumlah 20 peratus juga akan diberi pada mereka yang melangsaikan utang PTPTN mendekati Disember th. depan.

Pada saat diskaun 10 peratus juga akan diberi pada mereka yang merampungkan separuh dari pada utang, dan mereka yang buat pembayaran lewat potongan upah atau debet segera mengikut jadual.

Pengerusi PTPTN, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah berkata, dari pada 410, 500 peminjam itu, 58 peratus daripadanya yaitu mereka yang sudahpun menamatkan pengajian mereka dalam tempoh empat th. lantas, pada saat 41 peratus sekali lagi yaitu mereka yang telah bergraduasi dalam tempoh 5 sampai 12 th. kemarin.

Baki 1 peratus sekali lagi yaitu mereka yang telah bergraduasi lebih dari pada 12 th. yang kemarin. sumber – siakapkeli.my

Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *