Jangan Sesekali Tekan “Proceed” Kononnya LHDN Nak ‘Refund Tax’, Kelak Habis Uang Dalam Akaun Bank Terkena Sedut

Posted on

Mulai sejak sekian hari menyebar di sosial media mengenai aktivitas pihak tidak bertanggungjawab menghantar emel memakai nama serta logo Instansi Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk menipu orang ramai.

Ada individu mendakwa ada mangsa sudah alami kerugi wang belasan ribu ringgit selepas menghimpit butang ”Proceed” yang memohon mangsa mendedahkan nombor akaun mereka untuk dipulangkan cukai terutama bayar kononnya dari pada pihak LHDN.

Pihak LHDN dalam satu fakta menafikan mereka ada keluarkan sebarang emel seperti yang menyebar serta mengesahkan ada sindiket sudah memakai nama serta logo agensi mereka untuk menipu orang ramai terutamanya pembayar cukai.

LHDN dalam satu fakta media di situs situs mereka menyebutkan sindiket yang ikut dikenali jadi penyangak kewangan itu sudah dikesan lakukan sebagian cubaan menipu dengan menghantar emel pada orang ramai kononnya mereka memiliki cukai terutama bayar yang juga akan dibayar awal mulanya oleh pihak LHDN.

Mereka juga akan terima emel, untuk terima ‘refund’ sehubungan, pembayar cukai butuh menghimpit butang ”proceed’ serta arahan juga akan diberi supaya mangsa mendedahkan butiran akaun bank untuk membolehkan transaksi bayaran balik lebihan cukai di buat oleh LHDN.

” Berharap maklum bahawa LHDN tidak sempat menghantar e-mel pada pembayar cukai untuk memohon pembayar cukai mendedahkan nombor akaun bank mereka. Ini kerana maklumat akaun bank itu juga akan didapat lewat perisytiharan oleh pembayar cukai saat mereka isi Borang Riil Cukai Pendapatan pada tiap-tiap th..

” Diluar itu, lebihan bayaran balik cukai pendapatan yang berjaya diolah berdasar pada maklumat yang benar akan dikreditkan selalu oleh LHDN ke akaun bank pembayar cukai menerusi pembayaran dengan Electronic Fund Transfer (EFT) atau menerusi Baucar Bayaran Balik Cukai (BBC) atau Check Berpalang atau Telegraphic Transfer (buat mereka yang memiliki akaun diluar negara), ” menurut fakta itu.

Diluar itu, modus operandi mereka kerjakan yaitu menghantar Surat Tuntutan Cukai Tertunggak yang palsu pada orang ramai yang sememangnya juga akan di keluarkan oleh LHDN jadi surat peringatan pada pembaayr cukai yang memiliki tunggakan agak menerangkannya.

” Sebelumnya arahan yang di terima lewat e-mel itu dituruti, orang ramai yaitu dinasihatkan supaya buat semakan terlebih dulu ketulenan e-mel sehubungan yang bisa di buat lewat domain e-mel yang dipakai oleh pengirim e-mel yang tercantum pada e-mel itu.

” Tiap-tiap e-mel rasmi dari pada LHDN juga akan memakai domain e-mel @hasil. gov. my. Orang ramai dilarang untuk mematuhi arahan dalam e-mel yang mengguna gunakan domain terkecuali dari pada domain rasmi, ” terang mereka.

Untuk memperoleh pengesahan surat tunggakan cukai orang ramai bisa selalu menghubungi talian Hasil Careline di 1-800-88-5436 atau Talian Hasil Recovery Call Centre di 1-800-88-4726 atau nombor talian Cawangan LHDN yang keluarkan surat itu (ada pada kepala surat). Sumber – Siakapkeli. my

Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *