Statistik Perkongsian (FMLLP) ‘Samba’ Mendominasi – Safiq Rahim hanya 9 Gol

Posted on

PEMAIN dari Brazil berikan pulangan paling berbaloi jika lapan pemain dari negara ‘Samba’ itu berjaya meledak 52 gol dari pada keseluruhnya 257 gol yang dijaringkan pemain impor dalam kancah Liga Super, musim ini.

Menerusi statistik Perkongsian Liabiliti Terhad Bola Sepak Malaysia (FMLLP), penggempur impor Pahang, Matheus Alves menunjukkan dia paling cemerlang jika meledak 18 gol buat skuad Tok Gajah sekali gus keluar penjaring ke-2 paling banyak Liga Super di belakang penyerang Johor Darul Ta’zim (JDT), Mohammed Ghaddar.

Terkecuali Alves, penyerang FELDA United, Thiago Augusto Fernandes ikut cemerlang jika menyumbat 14 gol untuk menolong skuad The Fighters menamatkan saingan di tangga ke-3 Liga Super sesaat pemain tengah Kedah, Sandro da Silva cetak lapan gol.

Pemain tengah Melaka United (MU), Felipe de Almeida menjaringkan empat gol walau mengikuti pasukan itu pada jendela perpindahan ke-2, sesaat impor Perak, Gilmar da Silva dan Thiago Junio, semasing menjaringkan dua gol serta Demerson (Sarawak) dan Reinaldo Lobo (Pulau Pinang) semasing dengan satu gol.

Pemain dari Lubnan juga jadi penjaring ke-2 paling banyak dengan 24 gol tetapi sebahagian besarnya disumbangkan menerusi Ghaddar yang berjaya mengesahkan status sebagai penjaring paling banyak Liga Super musim dengan 23 gol sesaat penyerang Kelantan, Abou Bakr dengan satu gol.

Pemain dari Liberia serta Argentina juga ke-3 paling banyak jika pemain semasing menyumbat 19 gol yang melihat penyerang Selangor, Francis Forkey Doe serta penyerang PKNS FC, Patrick Ronaldinho Wleh menjaringkan lapan gol, sesaat Zah Rahan Krangar (FELDA United), tiga gol.

Penyerang impor JDT, Gabriel Guerra keluar penjaring paling banyak dari Argentina jika menjaringkan tujuh gol walau mengikuti pasukan itu dari Johor Darul Ta’zim II (JDT II) di pertengahan musim, sesaat Lucas Cano (FELDA United) menjaringkan enam gol serta dua pemain impor PKNS FC, Lucas Espindola dan Gonzalo Soto semasing dengan enam serta satu gol.

Pemain dari Sepanyol juga tidak kurang hebatnya jika dua pemain impor yang beraksi dalam Liga Super musim ini berjaya cetak 16 gol dengan Gonzalo Cabrera hasilkan 11 gol buat JDT, sesaat penyerang The Red Giants, Rufino Segovia menjaringkan lima gol.

Keseluruhannya, sejumlah 408 gol bisa disaksikan dalam saingan Liga Super selama musim ini dengan pemain tempatan merekod 151 jaringan yang melihat pemain tengah Kedah, Baddrol Bakhtiar serta kapten JDT, Safiq Rahim jadi penjaring paling banyak tempatan dengan sembilan gol. sumber – www.hmetro.com.my

Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *